Priser i: 

Charlie Caper – Månadens trollkarl

Presentera dig själv med exakt tio ord!
- Mina damer och herrar… tillåt mig att presenteraaaaa… Charliiiiieeee Capeeeeeeer!

Vem är du på scen och vem är du privat?
- Det är både samma person och inte alls. Charlie på scen är optimist, jazz-nostalgisk, trolleri-perfektionist, tankspridd och naiv. Charlie privat är optimist, jazz-nostalgisk, trolleri-besatt, tankspridd och nörd. Scen-Charlie är mer bekymmerslös och privat-Charlie är lite mer akademisk intellektuell.

Varför blev det just trolleri för dig?
- Det är mycket en slump, men jag har hållit på med trolleri sedan jag hittade ett exemplar av boken Sällskapstrolleri av en slump på Malmö Stadsbibliotek när jag var nio år gammal. Jag bodde nästan på biblioteket. Sedan var trolleri ett intresse som gick upp och ner för mig fram till det att jag bestämde mig för att satsa helt på det sommaren 2002. Sedan dess har jag inte gjort något annat. Ett par år ville jag bli jonglör, men jag lade ner det när jag insåg att jag aldrig skulle kunna bli en riktigt bra jonglör. Jag kan tänka, bygga, skriva, uppträda och repetera trolleri 12 timmar om dygnet. Men jag kan inte stå och träna på samma jongleringstrick på heltid, dag ut och dag in, och det måste man älska för att kunna bli en jonglör i världsklass. Det vet jag för jag har bott några gånger tillsammans med Johan Wellton och man väcks varje dag åtta på morgonen av bollar som studsar.

Vad skulle du säga är det roligaste med just konstformen trolleri?
- Jag älskar att det både är så spontant och så planerat samtidigt. Och jag gillar att kunna klä ett uppträdande i små mirakel. När det teatrala och trollerieffekterna stödjer varandra. På sistone älskar jag att hitta på rutiner och metoder. Problemlösningen i det.

Har du någonsin scenskräck och hur hanterar du det?
- Nu för tiden har jag aldrig riktig scenskräck, men det viktigaste är alltid att andas lugnt och djupt. Och jag har alltid massor av förberedelser innan ett framträdande, så jag har liksom för mycket att göra för att hinna få scenskräck tills jag är på scen och då är det för sent.

Vad är det mest pinsamma/jobbiga som hänt dig på scen?
- Det värsta var nog mina första 20 försök till gatushower i Londons Covent Garden. Folk bara låtsades att jag var osynlig och ignorerade mig totalt. Det var en riktig knäck i självkänslan, självbilden och allt annat själv-...

Hur kommer du på nytt material?
- Jag utgår mycket från min scenkaraktär, vad skulle vara en kul situation för honom? Vilka objekt kan han jobba med? När jag jobbar med Erik Rosales och våra iPad-akter utgår jag från historien vi vill berätta.

Hur tänker du när det gäller klädsel på scen?
- Min scenklädsel har växt fram organiskt och är faktiskt i princip som jag klär mig normalt. Jag älskar att dansa swing och det har spelat in. Jag är gammal gatuartist och då måste man ha en hatt att samla in pengar i. Jag gillar flugan eftersom åtminstone när jag började ha fluga så gav det en doft av gammal varieté och vaudeville.

Hur ser ett vanligt gig ut för dig?
- Jag gör väldigt många olika sorters gig, så just nu har jag kanske fem olika verksamheter. I sommar gör jag gatufestivaler i Kanada under sex veckor. Tre shower om dagen utomhus. Inget ljus och dåligt ljud. Publiken omringar mig och jag bär all rekvisita till och från spelplatsen i ett lass. En månad efter det gör jag och Erik en iPad-akt i Kuala Lumpur. Vi landar, sover och riggar en hel dag. Sedan spelar vi i 5 minuter och 30 sekunder, packar ihop och åker hem igen. I juni spenderade jag lite tid i Finland där jag hittade på specialeffekter åt en teaterföreställning som går upp i augusti. Mitt jobb var att specialdesigna magiska händelser som förstärkte historien de vill berätta. Jag är superpeppad att se resultat men kommer att missa själva showerna då jag fortfarande är i Kanada. För några veckor sedan hade jag ett företagsgig i Stockholm där jag gjorde en 30 min föreställning för en eventpublik. Och i höst skapar jag en varietéföreställning med Malin Nilsson på Hotell Tylösand där vi flyger in artistvänner från London och gör en show med 6 artister. Många olika sorters gig och det är så jag vill ha det. Då känner jag att jag hela tiden utvecklas.

Vad vet du nu som trollkarl, som du inte hade en aning om när du började?
- Otroligt mycket om att stå på scen. Om att vara en person. Om vilka tempon och strukturer på material som håller folks uppmärksamhet. Det är tyvärr en hel bok och inte fyra rader. Trolleri är det enda jag tänkt och gjort sedan 2002.

Vilket trick har imponerat mest på dig NÅGONSIN?
- Riktigt svårt att svara på, men måste jag säga en så skulle jag säga Lance Burtons duv-akt.

Vad upplever du "trendar" just nu inom magin?
- Mentalism, även om det pågått länge. Derren Brown har påverkat hela trollerivärlden något enormt eftersom han är så otroligt bra.

Tips till blivande trollkarlar?
- Gör många misstag, och lär dig att i efterhand se vad som är bra och dåligt i ett framförande du gjort. Bestäm dig för att förbättra en svaghet i din show varje gång du gör den. En bra akt växer fram under 1000 föreställningar på samma sätt som organismer utvecklas enligt Darwins evolutionslära under miljoner år.

Du reser ju och uppträder över hela världen, vilket är favoritlandet respektive sämsta landet att gigga i?
- Jag gillar faktiskt alla länder på olika sätt. Kanada har en otroligt bra och tacksam publik. Japan är ett jätteroligt land med kul trollerireaktioner. Edinburgh under Fringe-festivalen är världens bästa plats. I Berlin finns otroligt kul artistkollegor. Alla länder har sina goda och sämre sidor. Blandar man lite så hinner svagheterna aldrig irritera en och man går runt och bara njuter av variationen.

Vad har vinsten i Talang betytt för dig, med några års distans?
- Svårt att säga, men det gav mig en bas i Sverige igen. Nu har jag ju massor av olika saker jag håller på med och det är möjligt att utan Talang så hade jag fortfarande varit uteslutande en turnerande gatuartist. Talang gav mig möjligheten att turnera med min egen teaterföreställning vilket var fyllt av erfarenheter. Den tydligaste effekten är att det har breddat mig.

Vad lärde du dig under Talang?
- Att man ibland måste jobba 16h om dygnet tre månader i sträck. En lärdom som både gett och tagit från mitt liv de senaste fem åren.
Som avslutning skulle jag bara vilja tacka Tobbe för att han är så godhjärtad, trevlig och bra. Det kändes riktigt fint under talang att ha en vänlig människa i produktionen som dessutom förstod sig på trolleri och kunde bjuda på sig själv så mycket som nästan bara han kan. Tack!

Vill du veta mer om Charlie Caper? Besök hans hemsida Catchmagic.com Se videoklippet från Talang 2009 nedan, fler hittar du här!




Läs våra andra intervjuer med kända svenska trollkarlar här: 
Johan Ståhl - Månadens trollkarl april - 13
Brynolf & Ljung - Månadens trollkarlar maj - 13
Carl Stanley - Månadens trollkarl juni - 13
Tom Stone - Månadens trollkarl juli - 13
Charlie Caper - Månades trollkarl augusti - 13
John Houdi - Månadens trollkarl september - 13
Joe Labero - Månadens trollkarl oktober - 13
Leif Olberius - Månadens trollkarl november - 13
Mr. Dannyman - Månadens trollkarl januari - 14
David Persson - Månadens trollkarl februari - 14
Carl Tillenius - Månadens trollkarl mars - 14
Michael Halvarson - Månadens trollkarl april - 14
Håkan Berg - Månadens trollkarl maj - 14
Tommy Sköld - Månadens trollkarl juni - 14
Stefan Schützer - Månadens trollkarl september - 14
Jimmy Svärdhagen - Månadens trollkarl november - 14
Isidor Olsbjörk - Månadens trollkarl dec - 14/jan -15
Daniel Karlsson - Månadens trollkarl februari - 15
Ason Bson Cson - Månadens trollkarl mars -15
Joachim Solberg - Månadens trollkarl april -15
Alexx Alexxander - Månadens trollkarl maj - 15

Barntrolleri | Close-up trolleri | Linking Rings | Kortlekar | Street Magic | Trolleriskola för barn | Lär dig Trolla | Fidget Spinner | Presentkort | Köpvillkor | Kontakta oss | Avhämtning /Butik

Magic Sweden AB | Eklundshovsvägen 22 | 146 37 Tullinge | Tel: 08 778 00 60 | E-post: info@magicland.se | Copyright © 2013 Magicland.se