Priser i: 

Foto: George Favios

Joe Labero - Månadens trollkarl

Joe Labero är en av Sveriges mest kända artister, alla vet vem han är och man kan lugnt påstå att han dom senaste 22 åren ”krattat manegen” för resten av oss magiker i Sverige. Labero är idag en av få akter som konstant säljer ut turné efter turné.

Magicland fick en trevlig lunch med honom mitt under brinnande repetioner för nya INFERNO som går upp på Hamburger Börs den 26 sept för att sedan ge sig ut på turné nästa år. (Biljetter finns på ticnet.se). Att prata med Labero är alltid lika kul, han brinner för showen, för mötet, för samtalet, för ALLT känns det som! Väldigt, väldigt inspirerande och något för alla oss andra att eftersträva.

Så, Magicland ger er, den hårdast arbetande mannen i branschen, Joe Labero...

Alla känner vi till din historia om trollerilådan vid 12 års ålder, men känner du att DU valde magin, eller valde magin dig?

En bra fråga. Ja, det tror jag var ”meant to be”, jag höll på med olika sporter men när jag fick Fred Caps magilåda och sen åkte till Bernando (magisk legendarisk handlare red. notis), MAGISKT, åkte dit varje månad! Man fick känna på magigrejorna, jag var såld. Det VAR meant to be.

Vem är du på scen och vem är du privat?

Dom är nog ganska lika. Ju äldre man blir, desto tryggare blir man i sig själv, jag försöker ju vara ”i rollen” lite mer på scen förstås, men ganska samma privat, dom går ju ihop. Jag tänker mycket att lifestyle privat ska gå ihop med showen, det måste stämma.

Om du inte blivit magiker, vad hade du gjort då?

Jag tror säljare av något slag, jag gillar ju försäljning. Jag praoade som TV-försäljare när jag var ung grabb och sålde en himla massa TV apparater, stereos och annat. Mötet med folk är det jag går igång på.
Min brorsa jobbar som bilsäljare i Småland, han säljer mest bilar av allihopa!

Vad skulle du säga är det roligaste, för dig själv, med just konstformen magi?

Det är ju konsten att få uttrycka sig på alla sätt, alla medel, jag gillar ju helhetstänket, från att gästen kommer dit, kanske lite eldsprut utanför, trerätters med avec, happenings under middagen för att trigga inför showen, jag gillar hela den vägen när man bygger upp publiken!
Sen är det ju mötet med publiken, förstås. Det är ju A och O, men även att kunna kombinera design, inredning, musiken, ljuset, KÄNSLAN!

När saker och ting går fel på scen, och det gör det ibland, har du en "out" för allt som kan hända?

Alltid. Särskilt i större shower med mer teknik, det är oerhört mycket som ska funka. I close up har jag alltid en way out, har alltid nått färdigt som inte innefattar teknik.

Hur tänker du när det gäller klädsel på scen?

Det måste gå ihop med karaktären på scen, det måste stämma med en själv. Jag kör själv ofta svart, för att ibland bryta av helt med vitt. Lite rock n rolll och showbiz, det ska gå ihop med vad jag levererar, den bild jag vill förmedla.
Samtidigt får det inte vara för mycket så det tar fokus från magin, jag tar tex alltid av mig ringarna när jag står på scen.

Hur ser ett "vanligt" gig ut för dig med förberedelser? Litar du på dina stagehands eller vill du se själv att repet faktiskt ligger i boxen, som det ska?

Om jag gör ett mindre basic gig, säg jag och humidoren, då kommer jag på förmiddagen och förbereder hela dagen, kollar och ser ”hur kan jag göra det bästa av detta?”. Jag måste ta in stället, känna av, inte bara komma en timme innan, det går inte. Jag måste försöka skruva till det, göra det så bra som bara möjligt.
I mina stora shower är det annorlunda, fler stagehands som jag jobbar med och det närmsta crewet jobbar jag jättenära med, jag är på dom hela tiden och är ganska krävande samtidigt som jag vill ha coaching och veta vart allt är.

Vad vet du nu om jobbet som illusionist, som du inte hade en aning om när du började?

Helheten, att det är yrke. Som grabb var det ju en hobby, bara på kul. Det är fortfarande en hobby och kul idag men man ställer helt andra krav på sig själv, man blir själv sin värsta fiende.
Erfarenhet väger tungt, man kan se rätt igenom rätt mycket. Sen att man gör det enkelt, jag gjorde mycket komplicerat förr, tog mycket mer risker, tekniskt jättesvårt, varför då?
Det är bättre att leverera prestationen, undvik det komplicerade, laddningar och sånt, keep it simple!

Vilket trick har imponerat mest på dig NÅGONSIN?

Första gången jag såg Lance Burton i Lausanne 1982 göra sin duvakt. Det var rysningar!
Sen såklart första gången jag såg Siegfried och Roy första gången i Las Vegas, sexton år gammal, superstars of magic! Doug henning också, och givetvis första gången jag såg Copperfield göra ”Flying”. Det finns många magiska ögonblick.


På instagram har vi följt dig bla i Singapore! Hur ser du på den asiatiska marknaden, kommer du att spendera mer tid där?


Ja, absolut, det hoppas jag verkligen, ska försöka hålla fast foten vi har fått in där nu och hålla kontakten med nätverket där. Det är viktigt att komma iväg ibland, det bor bara nio miljoner människor här och dom kan inte bara se mig hela tiden, dessutom får jag energi av att resa iväg och komma tillbaka!

Du reser ju och uppträder över hela världen, nu senast i Singapore. Agerar du olika mot olika nationaliteter?

Ja absolut, mycket stor skillnad. Nu senast i Asien är ett bra exempel, för där vill dom tex ha lite snack, minimalt med dialog. INCANTO som jag gjorde där i fem månader besöktes mest att asiater, alla är inte så bra på engelska, dom vill ha det visuellt, dom gillar Cirque de Soleils tankesätt. Dom vill ha mycket dansare, mycket kostym, mycket av allt, vilket är motsatsen till här, här ska det vara mindre, jag kan göra close-up, ett mer jordnära tänk.

Som heltidsproffs kan ofta kreativiteten bli lidande pga det just blivit ett JOBB, vart har du hittat inspiration för INFERNO?

Vi började med att jag visste att jag ville ha med Burned out Punks, vi har stött på dom flera gånger vid olika tillfällen och har frågat oss ”VAD kan vi göra med dom?”.
Men kan inte bara ha eld, det måste vara rock´n roll, visuellt, ofta börjar vi med att kika på vilka pusselbitar vi har och utgår från det. Sen vet man ju inte riktigt vart det tar vägen och det är ju DET som är det spännande! Efter premiären vet vi för första gången hur INFERNO kommer att se ut, för det vet vi inte innan.

Hur har jobbet sett ut inför INFERNO, vilka sitter ner först och pratar grunderna, vilka är dina kreativa grupp och hur ser första mötet ut och vad pratar ni om?

Det är frustrerande varje gång, det är likadant för alla artister och musiker, att tex skriva en ny platta. Det tar kraft, det är ju enklare att ”köra den gamla showen som sitter”.
Sen är ju frågan, vad är ”nytt” 2013? Det är ju hur du paketerar det, hur du presenterar det och hur du levererar det. Det är där du kan skilja dig. Men vi har ett bra team som har hittat ett bra koncept, sen måste man få ut produkten och sälja produkten, det är oerhört många steg, det handlar inte bara om att kreera.

Showbiz är ju två saker, framförallt SHOW, men även bizniz. Hur involverad är du i hela biznizen runt omkring dig?

Mycket, man blir ju vassare för varje år. Jag är väldigt involverad i produktionerna, har kolla på kostnader för ljud, ljus osv, men man måste även delegera, att kunna delegera är nyckeln till framgång.
Jag möter många som är väldigt framgångsrika, gemensamt för dom alla är att dom bara gör sin grej, inget annat.

Det går mycket rykten om din första tid i stockholm, hur tiden innan Berns var. Hur såg tiden ut innan du slog igenom på Berns.

Jag jobbade professionellt som magiker i sju år innan, så jag gjorde näringslivet, konferenser, väldigt mycket gig med Volvo. Jag reste väldigt mycket, såg väldigt mycket, mycket magi med Copperfield, Doug Henning, jag visste exakt hur jag ville att min show skulle se ut, jag hade en pärm med A till Ö över hur jag ville att det skulle va, illusion för illusion! Det tog mig fyra dagar att övertyga bröderna Broström (Berns gamla ägare red. notis). När dom sa ja så var det sex månader till premiär, vissa av illusionerna vi beställde kom sista veckan, vi hade knappt en aning om hur dom funkade när vi packade upp dom!

Vilken sorts magi tycker du bäst om själv att titta på? Har det ändrat sig nått genom åren?

Jag tycker om mixen, fingerfärdigheten, kontakten, dynamiken som uppstår, stort och litet! Det måste vara visuellt, kan tycka att en del trollkarlar missar det ibland. Har du en liten röd duk, tänk om, det kan vara en STOR röd duk! Folk sitter ibland trettio meter bort, magin måste synas! Blir det visuellt kan det även bli internationellt.

Med tanke på vad du vet och kan idag - vilket råd skulle du ge ditt 20-åriga jag?

Håll dig till din nisch. Fokus, passion och glöd och ett jäkla hjärta, att tycka det är roligt! Så, följer du den resan så kommer du att lyckas, hitta din nisch så fåar du uppleva allt du drömmer om! Det sa den kända advokaten till mig ”hitta din nisch pojk, så får du uppleva allt du drömmer”. Det har jag tagit fasta på.

Din mentor, Carlo Tornedo, vad har han betytt för dig?

Väldigt mycket, hans engagemang, hans glöd och positiva energi. Vi pratas vid nästan varje dag nu. Han har gett väldigt mycket positiv kraft, mycket glädje.

Har du någon favoritillusionsbyggare?

Mycket enkelt, finns bara ett namn, David Mendoza. Hans kvalité är överlägsen.

Vilken är den vanligaste frågan du får?

Vad heter du egentligen, hur kom du på ditt artistnamn?

Tips till blivande trollkarlar?

Se mycket shower, inte bara trolleri, det är otroligt viktigt.


Läs våra andra intervjuer med kända svenska trollkarlar här: 
Johan Ståhl - Månadens trollkarl april - 13
Brynolf & Ljung - Månadens trollkarlar maj - 13
Carl Stanley - Månadens trollkarl juni - 13
Tom Stone - Månadens trollkarl juli - 13
Charlie Caper - Månades trollkarl augusti - 13
John Houdi - Månadens trollkarl september - 13
Joe Labero - Månadens trollkarl oktober - 13
Leif Olberius - Månadens trollkarl november - 13
Mr. Dannyman - Månadens trollkarl januari - 14
David Persson - Månadens trollkarl februari - 14
Carl Tillenius - Månadens trollkarl mars - 14
Michael Halvarson - Månadens trollkarl april - 14
Håkan Berg - Månadens trollkarl maj - 14
Tommy Sköld - Månadens trollkarl juni - 14
Stefan Schützer - Månadens trollkarl september - 14
Jimmy Svärdhagen - Månadens trollkarl november - 14
Isidor Olsbjörk - Månadens trollkarl dec - 14/jan -15
Daniel Karlsson - Månadens trollkarl februari - 15
Ason Bson Cson - Månadens trollkarl mars -15
Joachim Solberg - Månadens trollkarl april -15
Alexx Alexxander - Månadens trollkarl maj - 15

Barntrolleri | Close-up trolleri | Linking Rings | Kortlekar | Street Magic | Trolleriskola för barn | Lär dig Trolla | Fidget Spinner | Presentkort | Köpvillkor | Kontakta oss | Avhämtning /Butik

Trolla på höstlovet | Magic Sweden AB | Eklundshovsvägen 22 | 146 37 Tullinge | Tel: 08 778 00 60 | E-post: info@magicland.se | Copyright © 2013 Magicland.se