Priser i: 

John Houdi - Månadens trollkarl

Presentera dig själv med exakt tio ord!

- Yrkesverksam entertainer, buktalare, komiker sedan 1984 med kärlek till trolleri.

Vem är du på scen och vem är du privat?

- Jag har alltid jobbat med att jag är mig själv på scen. Bara lite "större" personlighet av den jag är privat.

Varför blev det just trolleri för dig?

- Kunde inget annat. Det var det enda sättet att kunna synas och bli sedd. Jag kunde inte sjunga, spela gitarr eller spela hockey, vilket var viktigt i min födelsestad Skellefteå. Min mamma var trapetskonstnärrinna på 40- och 50-talet och turnerade på cirkusar i Europa. Troligen fick jag lite gener därifrån att stå på scen och visa upp mig.

Vad skulle du säga är det roligaste med just konstformen trolleri?

- De många dimensionerna av magin. Allt från att man gillar se trolleri, eller att man lär sig enkla trick som man gör själv. Till att visa trick för andra, samla på trollerihistoria, tävla på trollerikongresser, göra betalda shower till att vara yrkesverksam. Trolleri fascinerar alla åldrar och alla nivåer av intresse. 

Har du någonsin scenskräck och hur hanterar du det?

- Tyvärr är jag alldeles för lugn. Jag hade önskat jag kände nervositet innan en show för då skärper man sig. Min spänning visar sig som gäspningar innan jag går på scen. Ibland, vid större arrangemang eller live-TV, kan jag äntligen känna det lilla pirret.
Scenskräck beror oftast på osäkerhet. Det botas genom att man är förberedd och vet vad man ska göra och har repeterat nog mycket så att det sitter i ryggmärgen.

Vad är det mest pinsamma/jobbiga som hänt dig på scen?

- Efter att ha jobbat så många år är det kanske lättare att skriva ner vad som INTE skett. Allt kan hända och det gör det. Det är väl därför jag alltid jobbar med dubbla eller tripla back up-system. Men det pinsammaste som jag aldrig glömmer var när jag sålde in till en resebyrå ett "kul trick" där man fäster ett stort hänglås på en resecheck var man ville i hela världen. Jag hade garanterat resebolaget att detta var "säkert som ett kassaskåp".
Sju nycklar visas upp varav en passar. Idén är att sex åskådare får välja nyckel och även byta när de vill. Sedan får de prova att öppna låset och det visar sig att den enda nyckel som öppnar låset är den som jag har kvar.
Något gick tokfel och låset öppnade sig och kvinnan började hoppa runt och gråta av glädje. Jag tittar på uppdragsgivaren som ger mig en blick som kunde döda.
Jag försöker täcka över det hela med att det var "bara en testrunda" och vi kör igen. Jag ville verkligen sjunka genom en fallucka vid detta tillfälle.

Hur kommer du på nytt material?

- Ett konstant letande. Oftast i böcker. De flesta "nya" trick som släpps i dag är ju redan gamla trick som är "upphottade". Sedan söker jag inspiration i annat än trolleriet.

Hur tänker du när det gäller klädsel på scen?

- Att det ska se snyggt ut. Ska dofta framgång och succé. En artist ska vara snyggt klädd på scen, tycker jag. Svart är för begravning. Hellre då marinblå. Favorit i dag är grå kostymer i olika nyanser. Alltid försöka vara ett snäpp bättre klädd än publiken jag jobbar för.

Hur ser ett vanligt gig ut för dig?

- Det varierar så mycket. Jag har haft turen att få jobba med stora artister i stora produktioner och är ganska bortskämd gällande bra förutsättningar. Då jag på 90-talet gjorde 250 föreställningar per år på comedyklubbar runt Norden så var det ju krogar och restauranger som gällde. Då fanns oftast en liten scen som var byggd för just en person. 

Det absolut vanligaste i dag är ca 100 - 250 personer som äter en middag. Sällan en riktig scen utan det är ett scenpodie. Ofta delas den med orkestern som ska spela till dansen. Jag är oerhört hård gällande de tekniska förutsättningarna. Buktaleriet kräver bra ljud och bra monitor t.ex. Oftast får man ta den lilla rekvisitan upp på detta podie genom publiken. Ofta gör jag i dag över en timmes show med det jag har i fickorna så jag har sällan något med mig upp på scen.

Vad vet du nu som trollkarl, som du inte hade en aning om när du började?

- Att inom showbusiness finns ingen rättvisa och att det är personen/personligheten - inte tricken - som är avgörande. 

Vilket trick har imponerat mest på dig NÅGONSIN?

- Jag har ett par "magic moments" som jag aldrig glömmer. Det som mest sitter i mitt huvud var när jag såg amerikanen John Calert uppträda på en liten nattklubb på Gran Canaria på 70-talet. Jag var väl 11 år gammal och hade just börjat trolla. När Calvert fick en lånad näsduk att dansa på ett bord höll jag på att smälla av. Det var då jag bestämde mig för att bli trollkarl. 
Jag har i dag fortfarande kontakt med Calvert. Han har nyss fyllt 103 år och fortsätter trolla.

Vad upplever du "trendar" just nu inom magin?

- Mentalism. För ett par år sedan var det ingen som höll på med mentalism. I dag är nästan alla mentalister efter Derren Browns succéer. Bland kidsen är det väl kortjonglering (cardistry) som gäller. När jag var i kidsens ålder var det coolaste om man gjorde Paul Harris coola effekter, så jag förstår varför kidsen appellerar till kortjonglering (även om det inte är magi).
I dag har en annan bransch dykt upp och det är att försörja sig gott på att åka runt på trollerikongresser och visa upp sig, visa lecture och tjäna pengar på att sälja prylar efter lecture. Det är också en chans för de som inte lyckats i den tuffa showbiz-verkligheten att försörja sig och bli stjärna. Jag skulle nog gilla det livet. Det är kul att besöka trollerikongresser och det är kul för narcissisten i mig att få en klapp på ryggen av sina kolleger.

Tips till blivande trollkarlar?

- Lär dig grunderna. Det låter oerhört tråkigt, och det kanske det är, men OJ vad du får nytta av det i framtiden. Lär dig inte trick; det är stor skillnad på att göra ett trick och att FÖRSTÅ varför man gör ett trick. Läs magihistoria och förstå hur man tänkt genom alla år. Sedan se till att du får "flight time"; att du uppträder inför publik så mycket du bara kan. Det är nämligen bara inför en publik du lär dig underhålla och förstår hur effekter ska presenteras så att de blir bra.

Du reser ju och uppträder över hela Norden, i bland hela världen. Hur agerar du olika mot olika nationaliteter?

- Jag läser mycket och försöker läsa om olika kulturer, religioner och liknande. Det som fungerar bra för en publik fungerar inte alls för en annan publik. En gest som är helt OK i västvärlden kanske är kränkande i Asien. Ju mer man lär sig om kulturer, företag, ledare, politik, religioner etc. desto lättare kan man förstå en blandad internationell publik. 

Som heltidsproffs kan ofta kreativiteten bli lidande pga. det just blivit ett JOBB.

Hur gör du för att vara kreativ, vart hittar du inspiration till nya rutiner?

- Jag ser till att ALDRIG jobba bara för pengarna. Visar man genuin glädje på scen gillar publiken dig och då kommer pengarna automatiskt. Visst kan det vara svårt att leva efter detta när det är tuffa ekonomiska tider och amorteringarna hopar sig, men här måste man jobba med hjärtat och inte plånboken. Det gäller för övrigt vilket yrke man än håller på med. På en restaurang ser man vilka som älskar jobbet och skulle kunna servera gratis bara för att det är så kul, och de som bara gör det för pengarna. Gissa vilken av de två som får mest dricks?

När det gäller kreativiteten försöker jag läsa så mycket jag kan. Inte bara trolleri utan mycket annat och då helst gällande showbusiness. Jag läser t ex väldigt mycket biografier. Det är makalöst fascinerande att läsa om t ex Frank Sinatra eller Sammy Davis J:r. och förstå att det var ingen tillfällighet att de dels blev bra artister och att de lyckades i showbusiness. De hade båda flera stora bakslag och de var båda utslagna och på väg att glömmas bort. Att läsa om hur de vänder en nedåtgående trend är väldigt inspirerande.

När det gäller inspiration till nya effekter försöker jag titta bakåt och förnya gamla idéer. En sådan enkel sak som ljusetuiet kunde jag använda som cigarretui i stället t ex.

Vad innebär ordet "showbiz" för dig?

- Precis vad det står för: "Show" och "Business". Du kan aldrig bli en framgångsrik artist om du inte ser till att andra tjänar bra med pengar på dig. Spelar ingen roll om du är skicklig eller unik; kan ingen tjäna pengar på dig så är du ointressant i branschen. Det låter hårt och cyniskt men jag garanterar att 99,9% av de professionella artisterna i vilken konstart som helst håller med mig.

Du är väldigt aktiv på sociala medier, är det viktigt för en artist tycker du?

- Ja, det är i dag ett nödvändigt ont. Återigen är det ett sätt att synas - både reklammässigt och för att synas som person. Men man får passa sig för att fokusera bara på mängden följare/vänner och hur många "likes" man får. Det kan bli ett gift som är kontraproduktivt.

Vad har du i "pipelinen" just nu, vart kan vi se dig härnäst?

- I år gör jag ingen julshow. Förra året var jag ute med Darin, Nanne Grönvall, Andreas Johnson, La Gaylia Frazier, Jill Johnson m.fl. på en jätteturné. I år blir det nog företagens interna julfester. Kommer köra lite på Norra Brunn och kanske på fler comedyklubbar. Har fått lite blodad tand att gå tillbaka till comedyklubbarna igen. Jag avslutade turnerandet på comedyklubbar i slutet av 90-talet och har bara gjort gästspel på Norra Brunn och utvalda klubbar sedan dess. 

I dag - med de sociala medierna - får jag i stort sett dagligen frågor om var folk kan se mig live så jag funderar på att kanske köra en kort turné på sådana klubbar runt Sverige igen. Vi får se.

Nästa år har jag varit professionell artist i 30 år och fyller 50 år. Funderar på att sätta upp min teaterföreställning "TRICKS - En hyllning till salongsmagin" på en liten teater i Stockholm igen. 

Vi får se.

Mer John Houdi hittar du här

Vill du veta mer om John Houdi? Besök hemsidan: johnhoudi.se eller besök Facebooksidan. Här följer ett par videoklipp från John Houdis föreställningar.  




Läs våra andra intervjuer med kända svenska trollkarlar här: 
Johan Ståhl - Månadens trollkarl april - 13
Brynolf & Ljung - Månadens trollkarlar maj - 13
Carl Stanley - Månadens trollkarl juni - 13
Tom Stone - Månadens trollkarl juli - 13
Charlie Caper - Månades trollkarl augusti - 13
John Houdi - Månadens trollkarl september - 13
Joe Labero - Månadens trollkarl oktober - 13
Leif Olberius - Månadens trollkarl november - 13
Mr. Dannyman - Månadens trollkarl januari - 14
David Persson - Månadens trollkarl februari - 14
Carl Tillenius - Månadens trollkarl mars - 14
Michael Halvarson - Månadens trollkarl april - 14
Håkan Berg - Månadens trollkarl maj - 14
Tommy Sköld - Månadens trollkarl juni - 14
Stefan Schützer - Månadens trollkarl september - 14
Jimmy Svärdhagen - Månadens trollkarl november - 14
Isidor Olsbjörk - Månadens trollkarl dec - 14/jan -15
Daniel Karlsson - Månadens trollkarl februari - 15
Ason Bson Cson - Månadens trollkarl mars -15
Joachim Solberg - Månadens trollkarl april -15
Alexx Alexxander - Månadens trollkarl maj - 15

Barntrolleri | Close-up trolleri | Linking Rings | Kortlekar | Street Magic | Trolleriskola för barn | Lär dig Trolla | Presentkort | Köpvillkor | Kontakta oss | Avhämtning /Butik

Magic Sweden AB | Eklundshovsvägen 22 | 146 37 Tullinge | Tel: 08 778 00 60 | E-post: info@magicland.se | Copyright © 2013 Magicland.se