Priser i: 
Foto: Martin Lundström

Leif Olberius - Månadens trollkarl

Presentera dig själv med exakt tio ord!

Skallig workaholic, jobbar som trolleriartist och skådespelare och älskar scenkonst.

Vem är du på scen och vem är du privat?

Bra fråga, jag är väldigt olika personer på scen och privat. Privat kan jag vara väldigt blyg och tyst, och sitter gärna i bakgrunden eller gräver i trädgården på landet. På scenen spelar jag alltid en roll, teatern har lärt mig att hantera lite olika rollfigurer. Jag har en figur som är med i ”Deja Vu” till exempel och en annan som är M. Olberieux som jag gjorde i franska showen i Lund förra året. Det beror också på lite vem jag jobbar med. Jag spelar en roll när jag jobbar med Martin Hansson och en annan när jag gör min egen show.

Varför blev det just trolleri för dig?

Jag började när jag var sju år, fröken hade sagt åt oss att ta med något till roliga timmen i skolan. Jag gjorde dockteater och lite allt möjligt kommer jag ihåg, men så hjälpte min pappa mig att göra ett par trolleritrick som fanns i ett litet häfte som han hade fått av Hector el Neco. Jag gillade förstås uppmärksamheten och började leta efter fler trick i de få böcker som fanns på biblioteket. Sedan fortsatte jag att trolla tills jag kom upp i övre tonåren och då ledsnade jag på trolleri och började hålla på med teater istället och det gjorde ända till 1997 när Martin Hansson och resten av Whoopsarna lurade ner mig i trolleriträsket igen.

Vad skulle du säga är det roligaste med just konstformen trolleri?

Trolleri kan vara så mycket olika saker. Allt från berättarteater och show, multimedia experiment och psykologiska fenomen till helaftonsföreställningar och partytrick. Jag gillar möjligheterna och det ofta direkta tilltalet till publiken.

Har du någonsin scenskräck och hur hanterar du det?

Jag har nästan aldrig scenskräck, jag är oftast helt säker på det jag ska göra och tycker om mötet med publiken. Enda gången jag blir nervös är när det är mycket eller enbart trollkarlar i publiken.

Vad är det mest pinsamma/jobbiga som hänt dig på scen?

Oj, ja i princip allt som kan gå fel gör ju det och har gjort det. Jag har gjort ett antal riktiga tavlor både som trollkarl och som skådespelare. Jag kan ju berätta om den gången jag som 17-åring blev ombedd att göra en julföreställning på ett ställe där jag tidigare bara varit på sommaren och uppträtt för glada barn. Jag hade tagit med mig mina barntrollerigrejer som jag hade då, när jag kommer till spelplatsen visar det sig att det var en julfest för människor i samhällets utkant som inte hade någonstans att ta vägen på julen. Publiken bestod av fem tämligen bittra farbröder. Där stod jag med Pelle Kanin… Jag minns inte hur jag tog mig igenom föreställningen men jag minns att jag hörde en av dem muttra, när han såg någon trolleripryl med glitter på: ”Där är ju någon som har pengar i alla fall” Nåja, jag lärde mig att kolla alla detaljer med arrangören ordentligt, man lär sig alltid något.

Hur kommer du på nytt material?

Det är väldigt olika, det beror på om jag jobbar ensam eller i grupp. Jag brukar försöka börja med att hitta en idé som jag kan jobba utifrån. Ibland hör jag någon musik jag vill använda och jobbar in material som fungerar med musiken.

Hur tänker du när det gäller klädsel på scen?

Kläderna ska fungera med scenfiguren, precis som en skådespelare måste ha rätt kläder för sin roll. Jag tycker om när det är lite förhöjt, när det syns att det är en artist på scenen.

Hur ser ett vanligt gig ut för dig?

Det vanligaste är nog att det innefattar både mingel och en mindre scenshow. Jag har gjort väldigt mycket trolleri för familjepublik på senare år, en trevlig variation från företagsgigen.

Vad vet du nu som trollkarl, som du inte hade en aning om när du började?

Oj, det är mycket så klart, jag har ju trollat i 40 år och var bara sju när jag började, men om jag ska välja en sak så tycker jag att jag har blivit väldigt bra på att läsa av en publik. Att jobba så intensivt med både mingeltrolleri och scenföreställningar gör att man lär sig ett och annat om hur människor fungerar enskilt och i grupp.

Vilket trick har imponerat mest på dig NÅGONSIN?

Jag kan nog omöjligt välja ut ett enda trick. Det första som jag verkligen minns gjorde ett stort intryck på mig var Richard Ross med sin klockrutin, som jag såg på TV. Senare fick jag uppleva både Albert Goshman och Tony Slydini live. Det var helt fantastiskt, det var helt obegripligt för mig hur någon kunde vara så rolig och skicklig som Goshman, och hur trolleri kunde vara så rent och långsamt som hos Slydini.

Vad upplever du "trendar" just nu inom magin?

Att mentalism har kommit starkt de senaste åren är väl ingen hemlighet, det är en intressant period just nu för man kan märka att intresset för mentalism börjar avta lite och man vet inte exakt vad nästa trend kommer bli egentligen. Om vi går utanför Sverige kan man se en trend av konstnärligt arbetande magiker i Frankrike, och en kaskad av trollkarlar från Korea som spretar i alla möjliga riktningar. Jag tycker man kan se att scentrolleriet har börjat bubbla av kreativitet igen, det tycker jag är skoj eftersom det har rått stiltje på det området rätt länge.

Du har ju en härlig fäbless för äldre fransk musik och tonsätter alltid era föreställningar väldigt vackert. Är musik viktigt för dig?

Jaaa, musik är jätteviktigt, jag har nog inte så mycket fransk musik egentligen, den kommer från många olika hörn av världen. Fast äras den som äras bör, när det gäller våra teaterföreställningar som ”Sista rycket” och ”Deja Vu” så har vår eminente regissör Micke Lidén letat fram musiken.

Du är, och har varit länge, involverad i juniorerna och har coachat många av dem. Vad ger det dig att se dem utvecklas?

Det har gett mig enormt mycket, det är fantastiskt roligt att undervisa och hjälpa några som verkligen brinner för trolleri och som vill lära sig och tränar hårt. Dessutom blir man ju tvungen att lära sig en massa saker för att sedan kunna visa på ett bra sätt, man får träna ordentligt själv ibland.

Vad kan DU lära dig av ungdomarna?

Att våga prova sig fram, testa nya grejer och funkar det inte så får man göra om. Med tiden tillskansar man sig också en ödmjukhet och förstår att jobba med varje individ utifrån dennes förutsättningar. Det har varit roligt att se alla hitta sina egna riktningar. Som heltidsproffs kan ofta kreativiteten bli lidande pga. det just blivit ett JOBB.

Hur gör du för att vara kreativ, vart hittar du inspiration till nya rutiner?

Jag är en väldig kulturnisse faktiskt och går gärna på utställningar, teater, opera konserter, cirkus. Det ger mig inspiration. Jag tycker faktiskt att jag är väldigt kreativ, jag har ju nästan alltid ett konstnärligt projekt på gång samtidigt med de vanliga trollerijobben, det ena befruktar det andra. Dessutom har jag ju kollegor att spåna med. Just nu jobbar jag varje helg med Gay Lundin. Vi har väldigt roligt och skulle det råda idétorka kan jag alltid ringa Martin Hansson.

Vad innebär ordet "showbiz" för dig?

Bra fråga, jag och Micke Halvarson brukar diskutera det där. Allting är ju lite mindre här i Sverige, och Micke som jobbar med Cirque du Soleil har ju verkligen fått se den industriella sidan av showbiz, det är spännande att höra honom berätta. Men det är klart att det gäller för oss alla att producera något som går att sälja för att vi ska kunna överleva. Du har jobbat länge i konstellationen WHOOPS med Martin, även tidigare Vargen och ännu tidigare med David.

Hur funkar det att jobba med magi i grupp, vad är för och nackdelarna?

Den stora fördelen är ju att man ständigt befinner sig i en kreativ process och ständigt diskuterar hur allting kan göras bättre, bollar idéer. Du kan skapa en större dynamik på scenen. Dessutom är det skönt att vara ute på jobb tillsammans med någon särskilt om man jobbar längre perioder på kryssningsfartyg eller vad det kan vara, man blir inte så ensam. Nackdelen är att du inte kan ta lika mycket betalt om du ingår i en grupp. Arrangörer är inte beredda att betala lika mycket för var och en i gruppen som för en enskild artist.

Vad har du i "pipelinen" just nu, vart kan vi se dig härnäst?

Det är massor på gång! Förutom att jag jobbar helger på Viking Line med Gay Lundin, så ska jag köra julbord på Magic Bar, dessutom uppträder jag på skidorter efter nyår parallellt med Viking Line. Jag håller på och utvecklar massor av nytt material och har idéer till inte mindre än två nya konstnärliga föreställningar som kan se dagens ljus 2015 om det går som jag vill. Dessutom regisserar jag och coachar Simon Almers som jobbar stenhårt med sin tävlingsakt.

Vill du veta mer om Leif Olberius? Besök hemsidan här: Whoopsentertainment.com

Se klippet med Leif Olberius





Läs våra andra intervjuer med kända svenska trollkarlar här: 
Johan Ståhl - Månadens trollkarl april - 13
Brynolf & Ljung - Månadens trollkarlar maj - 13
Carl Stanley - Månadens trollkarl juni - 13
Tom Stone - Månadens trollkarl juli - 13
Charlie Caper - Månades trollkarl augusti - 13
John Houdi - Månadens trollkarl september - 13
Joe Labero - Månadens trollkarl oktober - 13
Leif Olberius - Månadens trollkarl november - 13
Mr. Dannyman - Månadens trollkarl januari - 14
David Persson - Månadens trollkarl februari - 14
Carl Tillenius - Månadens trollkarl mars - 14
Michael Halvarson - Månadens trollkarl april - 14
Håkan Berg - Månadens trollkarl maj - 14
Tommy Sköld - Månadens trollkarl juni - 14
Stefan Schützer - Månadens trollkarl september - 14
Jimmy Svärdhagen - Månadens trollkarl november - 14
Isidor Olsbjörk - Månadens trollkarl dec - 14/jan -15
Daniel Karlsson - Månadens trollkarl februari - 15
Ason Bson Cson - Månadens trollkarl mars -15
Joachim Solberg - Månadens trollkarl april -15
Alexx Alexxander - Månadens trollkarl maj - 15

Barntrolleri | Close-up trolleri | Linking Rings | Kortlekar | Street Magic | Trolleriskola för barn | Lär dig Trolla | Fidget Spinner | Presentkort | Köpvillkor | Kontakta oss | Avhämtning /Butik

Trolla på höstlovet | Magic Sweden AB | Eklundshovsvägen 22 | 146 37 Tullinge | Tel: 08 778 00 60 | E-post: info@magicland.se | Copyright © 2013 Magicland.se