Priser i: 
Foto:  2013 Maria Byquist

Månadens trollkarl - Mr. Dannyman


Presentera dig själv med exakt tio ord!

En klassisk trollkarl som älskar att både roa och förbluffa.

Vem är du på scen och vem är du privat?

På scen är jag den fantastiske trollkarlen Mr. Dannyman - en person med äkta magiska krafter som utför mirakler inför ögonen på sin publik - ofta elegant, men ibland även väldigt humoristiskt och alltid med glimten i ögat. Privat är jag en lite djupare person, allmänt nyfiken på världen, älskar att bolla idéer om allt mellan himmel och jord samt brinner för att uppfinna både nya trick och andra finurliga lösningar på olika problem.

Varför blev det just trolleri för dig?

Jag kom nog in från den tekniska sidan, eftersom jag alltid varit intresserad av hur allting fungerar och blev redan tidigt fängslad av alla smarta lådor och boxar med allehanda dolda hemligheter som finns inom trolleriet. Dessutom gillade jag att synas och märkte att jag kunde roa folk omkring mig med mitt trollande.
Det har gjort att jag ständigt är på jakt efter att både hitta helt nya trick och att vidareutveckla och finslipa de gamla klassiska effekterna. Dessutom är det en väldigt bred konstform som innehåller precis allt - från att komma på olika lösningar, tillverka rekvisita, skriva in manus, testa koreografi och sedan uppträda med det inför hundratals människor... Plus så klart den lite tråkigare biten med marknadsföring, designa reklam-material, skicka offerter, gå på möten, skriva fakturor, etc.

Vad skulle du säga är det roligaste med just konstformen trolleri?

Att ingenting är omöjligt i trolleriets värld. Vad man gör på scen är ju att till viss grad förverkliga folks drömmar: "tänk om jag kunde trolla - då skulle jag...". Det är ett underbart koncept att leka med. Dessutom älskar jag alla olika illusioner som finns och hur lätt hjärnan låter sig luras. De gör verkligen att man ser världen i ett helt annat perspektiv än som icke-trollare.

Vad är det mest pinsamma/jobbiga som hänt dig på scen?

Det mest pinsamma på senare år var nog när jag skulle trolla på en finlandsfärja och insåg först ett par minuter in i föreställningen att så gott som inga barn där förstod svenska, samtidigt som föreställningen jag hade med mig byggde mycket på kommunikation med publiken. En total miss!!! (Sen satte jag dock ihop några akter helt till musik som jag körde runt 100 gånger på båtarna, som fungerade över förväntan och helt kringgick allt vad språkproblem heter.)

Hur kommer du på nytt material?

Det går att hitta inspiration nästan överallt. Ibland kommer det ur ett behov eller en önskan, som t.ex. att trolla fram mer pengar, se in i framtiden, hitta något man tappat. och ibland kan det vara ett önskemål från arrangörerna, som t.ex. att trolla med deras produkter och koncept. Ofta strävar jag efter att göra gamla klassiker bättre genom att blanda olika gamla metoder med nya tekniska lösningar. Givetvis påverkas jag också mycket av andra trollkarlar, men även av filmer och teater. Med rätt tänkande går det att se nya trick i allt. Jag har också börjat inse att även gamla nybörjar-trick kan få nytt liv bara genom en bra presentation.

Du är en av de få i Sverige som faktiskt SER UT som en trollkarl ska se, enligt barn, hur tänker du när det gäller klädsel på scen?

Jag har alltid tyckt att en trollkarl SKA se ut som en trollkarl och inte riktigt förstått mig på de som uppträder i jeans och T-shirt. För ett barn är det skillnaden mellan en RIKTIG trollkarl och en vanlig kille som lärt sig ett par trick. Även för vuxenpublik håller jag hårt på att de ska känna att det här är en trollkarl. Även om man bortser från att de flesta kanske inte tror på äkta magi, så är det i alla fall showbusiness och jag spelar rollen av en trollkarl - då måste jag såklart även se ut som en.

Hur ser ett vanligt gig ut för dig?

Oftast kommer jag dit i full mundering - frack, slängkappa, hög hatt, vita handskar, spatserkäpp, etc. med all rekvisita i en stor väska, redo att börja trolla så snart jag kommer fram. Det gör det både väldigt praktiskt för mig, eftersom man sällan kan lita på scen-omständigheterna på plats och det gör samtidigt att det känns mer äkta för publiken än om jag skulle komma i slitna vardagskläder och byta om där, efter att ha monterat upp en massa skumma saker som ingen får röra. Oftast passar det att göra föreställningen ca 20-45 min, beroende på sammanhang. I köpcentrum vill de gärna ha flera och kortare föreställningar, på barnkalas brukar 30 min bli lagom och på tillställningar där jag är huvud-attraktionen runt 45 min, sedan blir de svårt för de yngsta att sitta still. Ofta börjar jag med några klassiska standard-trick, för att visa lite vad trolleriet går ut på och därefter känner jag lite på publiken om jag ska gå mer åt det komiska hållet eller mer seriöst. När föreställningen är klar, sätter jag på mig slängkappan igen, stänger väskan och vandrar vidare ut i verkligheten. Förhoppningsvis har jag då lämnat en magisk och positiv känsla efter mig som barnen kommer att minnas länge.

Vad vet du nu som trollkarl, som du inte hade en aning om när du började?

Att presentationen är minst lika viktig som tricken! Även en mycket tekniskt skicklig trollkarl men med tråkig utstrålning kan vara rena sömnpillret, medans en underhållande artist kan få hela publiken att gapa av förvåning eller vika sig dubbla av skratt med ett enkelt nybörjartrick. Dessutom har jag såklart lärt mig en hel mängd tricks som jag inte hade en aning om innan.

Vilket trick har imponerat mest på dig NÅGONSIN?

Oöverträffat "21-korts-tricket"! Inte för att det är ett särskilt bra trick i sig, utan för att halva befolkningen verkar kunna det, men INGEN vet var de har lärt sig det. Det är helt oförklarligt... Någon borde väl åtminstone ha ett svagt minne av var och hur de lärde sig tricket, särskilt som alla gör det ungefär likadant.

Många av oss börjar med barntrolleri och siktar sen mot att bli nya Labero eller liknande, 90% av oss lämnar barntrolleriet då det kanske inte riktigt är lika ”kreddigt”. Du och jag, samt några till jobbar konsekvent och kommer säkert alltid att göra det, mot barn och familjer. Är det nått du planerat, eller har det bara blivit så?

Det har nog mycket bara blivit så. Jag har aldrig jobbat särskilt mycket på att marknadsföra mig i någon viss riktning, utan det är mer att det ena jobbet givit det andra och jag har absolut ingenting emot att jobba för barn. Tvärtom tycker jag att det är både givande och kul. Kanske att det skulle vara trevligt med lite fler vuxen-jobb och att någon gång få vara med om en stor-produktion åt Labero-hållet till, men jag tycker absolut inte att det skulle vara lägre status att jobba mot barn och familj.

Vad upplever du "trendar" just nu inom magin?

Tyvärr att det blivit lite mycket gatu-trolleri och TV-magi. De stora, glamorösa helaftons-föreställningarna och trevliga café-programs-inslagen med folkkära magiker verkar ersättas av dåligt klädda, flummiga wannabes som går omkring på bakgator och gör trick som inte går att visa i verkligheten. Det drar tyvärr ner väldigt på trolleriet som konstart och gör att trolleriet håller på att glida ur "de fina salongerna" helt.
Historiskt sett vet jag att trolleriets anseende gått i vågor, så jag hoppas att det snart ska vända upp igen. Det är därför extra viktigt att inte ge efter för "street-magic-kulturen", utan att försöka jobba för att få upp trolleriets goda rykte igen genom att just erbjuda föreställningar som vi gör.

Du är en av Sveriges i särklass mest bokade barnkalastrollkarlar och alla vi som gjort ett par hundra såna VET vilket stordåd du gör varje gång, vad tycker du är bäst resp. sämst med att gigga på kalas?

Bäst är när barnen, efter att ha skrattat, applåderat och njutit storögt under föreställningen kommer fram efteråt, kramar om en och säger att det här var det roligaste någonsin! Tråkigt är när barnen slåss, rusar omkring, tar saker och förstör för varandra så att man inte har förutsättningarna att göra en bra föreställning för någon. Eftersom jag bara är där så kort tid och eftersom jag tar rätt bra betalt, vill jag så klart göra mitt absolut bästa och det är en fantastisk känsla när alla förutsättningar är rätt och hela publiken hänger med i alla nummer.

Du har utvecklat lite karaktärer på scen, t.ex. Prof Moonlight med ett tydligt tema, hur kom det sig?

Just den karaktären har en rätt intressant bakgrund. Jag hade blivit för att göra ett par föreställningar under en helg på ett stort bio-palats i utkanten av Stockholm i samband med filmpremiären av första Harry Potter-filmen. Eftersom jag redan då var ett stort Harry Potter-fan, tänkte jag så klart att det så skulle vara kul att göra någonting i Harry Potter-stil. Eftersom jag inte hade någon aning om hur karaktärerna i böckerna skulle filmatiseras, bestämde jag mig helt enkelt för att hitta på min egen karaktär - Professor Moonlight, gästföreläsare i "Astralfysiologi och Reaktionära system", och fick hjälp att sy upp speciella kläder för det. Sedan gick jag igenom alla böckerna i huvudet (de fyra som kommit ut) och letade efter sånt som skulle passa som trolleri-trick på scen. Rätt snart kom jag fram till att föreställningen skulle gå ut på att jag skulle ha som röd tråd att förklara några av skillnaderna mellan den magiska och mugglarvärlden, samt visa exempel på några trollformler som de kanske hade hört talas om.

Sagt och gjort så började jag tillverka rekvisita och fick ihop en föreställning på ca 20 min som blev riktigt bra. Visserligen insåg jag att jag efter utgifter för kläder och rekvisita (samt mängder av nedlagd tid) inte skulle gå med någon direkt vinst den helgen, men det var i alla fall en kul grej. Sedan kom en helt sanslös spin-off: en mängd barnkalas med Harry Potter-tema, där de naturligtvis ville att en "riktig" trollkarl från Hogwarts skulle komma på besök. Jag utökade föreställningen till 30 minuter samt satte ihop ett plus-paket med lekar i samma stil och gjorde en sanslös mängd föreställningar de följande åren.
Dessutom fick jag uppträda även vid de följande filmpremiärerna, DVD-releaserna, Harry Potter-konvent och t.o.m. på personalfesten för Warner Bros. Utöver det så var jag ju tvungen att reda ut (åtminstone för mig själv) vad det påhittade ämnet "Astralfysiologi och Reaktionära system" var för någonting, och satte då ihop en kvasi-vetenskaplig föreställning på det temat, som jag bl.a. fått visa både för professorerna på KTH, Tekniska Museet och senast på Frimurarnas julfest. Så allt som allt har nog denna galna idé, som jag var övertygad om inte skulle ge något annat än en kul helg, varit en av de mest lyckade specialföreställningarna någonsin.

Vad innebär ordet ”familjeunderhållning" för dig?

En underhållningsform som passar för hela familjen - t.ex. i köpcentrum eller på julgransplundringar. Själv brukar jag tänka på att ha tillräckligt häpnadsväckande trick för att de vuxna ska fastna för föreställningen, samtidigt som presentationen vänder sig främst till barnen, så att alla kan ha kul tillsammans.

Vad har du i "pipelinen" just nu, vart kan vi se dig härnäst?

Tyvärr ingenting speciellt stort på gång just nu, men ofta dyker det upp stora projekt med kort framförhållning och då gäller det att vara förberedd. Jag kommer att fortsätta finslipa de trick jag redan har och har dessutom en hel del nya idéer på gång, om jag bara får tid att jobba med dem. Målet är att göra varje trick så bra som bara möjligt och att roa, glädja och underhålla så många jag bara kan med dem. Jag brukar dyka upp där man minst anar det, så nästa gång du är på kalas eller besöker ett köpcentrum kan det mycket väl hända att jag också dyker upp där!

Vill du veta mer om Mr. Dannyman, besök hemsidan här: Dannyman.se


Läs våra andra intervjuer med kända svenska trollkarlar här: 
Johan Ståhl - Månadens trollkarl april - 13
Brynolf & Ljung - Månadens trollkarlar maj - 13
Carl Stanley - Månadens trollkarl juni - 13
Tom Stone - Månadens trollkarl juli - 13
Charlie Caper - Månades trollkarl augusti - 13
John Houdi - Månadens trollkarl september - 13
Joe Labero - Månadens trollkarl oktober - 13
Leif Olberius - Månadens trollkarl november - 13
Mr. Dannyman - Månadens trollkarl januari - 14
David Persson - Månadens trollkarl februari - 14
Carl Tillenius - Månadens trollkarl mars - 14
Michael Halvarson - Månadens trollkarl april - 14
Håkan Berg - Månadens trollkarl maj - 14
Tommy Sköld - Månadens trollkarl juni - 14
Stefan Schützer - Månadens trollkarl september - 14
Jimmy Svärdhagen - Månadens trollkarl november - 14
Isidor Olsbjörk - Månadens trollkarl dec - 14/jan -15
Daniel Karlsson - Månadens trollkarl februari - 15
Ason Bson Cson - Månadens trollkarl mars -15
Joachim Solberg - Månadens trollkarl april -15
Alexx Alexxander - Månadens trollkarl maj - 15

Barntrolleri | Close-up trolleri | Linking Rings | Kortlekar | Street Magic | Trolleriskola för barn | Lär dig Trolla | Fidget Spinner | Presentkort | Köpvillkor | Kontakta oss | Avhämtning /Butik

Trolla på höstlovet | Magic Sweden AB | Eklundshovsvägen 22 | 146 37 Tullinge | Tel: 08 778 00 60 | E-post: info@magicland.se | Copyright © 2013 Magicland.se