Priser i: 

Månadens trollkarl – Tom Stone

Som ung trollkarl upplevde Tom Stone scenskräcken ofta, efter ett par år insåg han att både ärlighet och sårbarhet kunde vara intressant för en publik. Tom beskriver sig själv som en vetgirig och nyfiken person privat och lite mer extrovert på scen. Magicland har frågat Tom allt om livet som trollkarl.
 
- Jag är ungefär samma person, men lite snabbare, gladare, virrigare och mer extrovert på scen. Jag försöker alltid lära mig minst en ny sak varje dag, utan att begränsa det till något speciellt ämne.

Uppväxten på en isolerad bondgård där möjligheterna till gruppaktiviteter som bollspel och annat inte fanns blev vägen till det framgångsrika livet som trollkarl. Det roligaste med trolleri menar Tom på är att konsten inte är begränsad till sig själv och att den kan innefatta precis allt.

- Om du roas av elektronik, ljudredigering, sömnad och teater kan du få användning av allt det inom trolleriet. Om du däremot roas av minnestekniker, pussel, litteratur och origami kan du tillämpa allt det också. Roas du av verkstadsarbete, ståuppkomik, grafik och företagsekonomi så kan även det användas. Det finns liksom inget annat område som tillåter den bredden. En trollkarl kan få användning av allt.

Scenskräcken försvann för Tom när han lärde sig att sluta försöka vara rolig på scen och strök alla manusmässiga skämt.
 
- Jag hade scenskräck förr när jag var yngre. Massor! Och jag hanterade det inte speciellt bra. Om jag tyckte att jag hade misslyckats, så var det inte helt ovanligt att jag kräktes direkt efteråt. Lite berodde det på att jag tvivlade på mig själv. Jag trodde inte att jag dög till, utan att jag behövde försöka vara någon annan på scen. Så när det inte gick så bra som jag hade hoppats blev det ett så hårt slag emot både den jag var och den jag försökte vara.

Men ju mer jag började förstå att jag inte behövde "gömma" mig, utan att det faktiskt var intressant för en publik att se ärlighet och sårbarhet, desto lättare blev det. Den sista gnuttan scenskräck försvann totalt när jag bestämde mig för att sluta försöka vara rolig på scen, och strök alla manusmässiga skämt, vitsar och gags. Sedan dess har jag aldrig känt någon scenskräck alls. Och lustigt nog har jag blivit roligare efter jag bestämde mig för att sluta försöka vara rolig.

Så utvecklar Tom nytt material för sin publik

Nytt material är inte det lättaste att komma på, ofta ställs en trollkarl inför det personliga kravet där allt måste vara perfekt vilket det omöjligtvis kan bli på första försöket. När Tom kommer på nytt material är det mer en träning där han oftast upplevt ett problem med ett nummer som han sedan utvecklar för att t.ex. kunna göra det för en större publik. 

- För min del startar det oftast med att jag finner ett problem med något som redan finns, så målsättningen är att lösa problemet - och om det innebär att både effekten och metoden förändras så mycket att det blir något nytt, så är det mer en bieffekt.

Som t.ex. om jag ser ett closeup-nummer som har ett jättestarkt slut, men som bara kan framföras för 3-4 personer i taget, så kan jag tycka att dramat förtjänar en större inramning. Varpå man ställs inför problemet; hur ska man få numret att fungera på scen? Och lösningen blir ofta att nästan allt förändras.

Ett annat exempel är när jag blev intresserad av Dai Vernons "Travelers" där 4 spelkort försvinner och dyker upp i 4 olika fickor. Men jag uppfattade det som ett problem att man aldrig kunde visa handen tom precis innan man plockade ut ett kort ur en ficka. Så min målsättning blev att försöka finna ett sätt så att jag kunde visa handen tom åtminstone en av gångerna. Tio år senare hade jag en lösning där jag kunde visa händerna tomma praktiskt taget hela tiden.

Ofta kommer det idéer ifrån vardagen också. Under en period visade nästan alla Tv-kanaler fåniga frågesportprogram, som nästan var mer som lotteri än kunskapstävlingar. Med dumma frågor som ställdes till korkade tävlingsdeltagare. Så min irritation över den sortens program resulterade i att jag skapade ett frågesportstrick med dumma frågor.

5 snabba

Hur tänker du när det gäller klädsel på scen?

- För egen del så är jag positivt inställd till klädsel på scenen. Avsaknad av klädsel tycker jag passar bättre privat.

Hur ser ett vanligt gig ut för dig?

- Ett vanligt gig för mig börjar oftast med lite mingel och close-up, och övergår senare till ett 30 minuters scenprogram.

Vad vet du nu som trollkarl , som du inte hade en aning om när du började?

- Hur lite man ser och förstår egentligen. Ju mer jag vet om misdirektion, desto mer förstår jag hur lite vi vet om misdirektion. Vi har inte ens skrapat på ytan av det området.

Vilket trick har imponerat mest på dig?

- När Juan Tamariz vid den Nordiska Magikongressen 1986 gjorde sin rutin "Mnemoncosis". Jag trodde jag drömde. John Houdi sa att han skulle hoppa ut genom fönstret - alla satt som fågelholkar! Det var inte förrän 2004, arton år senare, som jag läste om det i boken Mnemonica som jag fick reda på vad jag egentligen hade sett.

Vad upplever du "trendar" just nu inom magin?

- Ingen aning. Jag tycker spännvidden är större nu än någonsin. Möjligtvis att det finns en lite större tendens bland trollkarlar att göra egna föreställningar nu än på många år. Inom Sverige har vi Whoops med sin fantastiska "Déjà Vu", Johan Ståhls föreställningar på Uppsala Stadsteater, Gaston, Arkadia m.fl. med "Magikergränd" osv. Det är något jag hoppas håller i sig.

7 tips till blivande trollkarlar

  1. Begränsa dig inte.
  2. Lita på dig själv - du duger till, och dina idéer duger till.
  3. Sluta aldrig utvecklas.
  4. Stirra dig inte blind på dealerannonser - ibland är det okommersiella mer kommersiellt än det som annonseras som "kommersiellt". Allt måste inte vara praktiskt eller lätt att framföra.
  5. Försök välja annat material än de du beundrar, för då kommer du bli en person som skapar trender snarare än någon som blint följer trender.
  6. Ställ dig konstant frågan "Vad är effekten?" så att du själv vet. Kan du inte svara på den frågan själv, så är det ett rörigt nummer som behöver rensas upp.
  7. Ställ dig konstant frågan "Var har jag min blick?" Om du inte själv är medveten om var du tittar, så kommer det alltid vara svårt att få misdirektion att fungera bra.

Just nu i Toms pipeline

- Förutom på Magic Bar, så syns jag regelbundet i magitidskriften "Genii" där jag är en kolumnist sedan fyra år tillbaka. I höst släpps två instruktions-Dvd:er via Penguin Magic, som är baserade på mina två böcker "Vortex" och "Maelstrom". Och jag har bestämt mig för att börja filma lite själv, så vi får se vad det resulterar i.

Besök Toms hemsida: trollkonstnär.se


Läs våra andra intervjuer med kända svenska trollkarlar här: 
Johan Ståhl - Månadens trollkarl april - 13
Brynolf & Ljung - Månadens trollkarlar maj - 13
Carl Stanley - Månadens trollkarl juni - 13
Tom Stone - Månadens trollkarl juli - 13
Charlie Caper - Månades trollkarl augusti - 13
John Houdi - Månadens trollkarl september - 13
Joe Labero - Månadens trollkarl oktober - 13
Leif Olberius - Månadens trollkarl november - 13
Mr. Dannyman - Månadens trollkarl januari - 14
David Persson - Månadens trollkarl februari - 14
Carl Tillenius - Månadens trollkarl mars - 14
Michael Halvarson - Månadens trollkarl april - 14
Håkan Berg - Månadens trollkarl maj - 14
Tommy Sköld - Månadens trollkarl juni - 14
Stefan Schützer - Månadens trollkarl september - 14
Jimmy Svärdhagen - Månadens trollkarl november - 14
Isidor Olsbjörk - Månadens trollkarl dec - 14/jan -15
Daniel Karlsson - Månadens trollkarl februari - 15
Ason Bson Cson - Månadens trollkarl mars -15
Joachim Solberg - Månadens trollkarl april -15
Alexx Alexxander - Månadens trollkarl maj - 15

Barntrolleri | Close-up trolleri | Linking Rings | Kortlekar | Street Magic | Trolleriskola för barn | Lär dig Trolla | Fidget Spinner | Presentkort | Köpvillkor | Kontakta oss | Avhämtning /Butik

Trolla på höstlovet | Magic Sweden AB | Eklundshovsvägen 22 | 146 37 Tullinge | Tel: 08 778 00 60 | E-post: info@magicland.se | Copyright © 2013 Magicland.se